Zmiany w przepisach – licencje pośredników w obrocie nieruchomościami

Korzystanie z usług pośrednika nieruchomości często nasuwa pytanie, czy aby wykonywać ten zawód trzeba posiadać określone uprawnienia zawodowe, zwane czasami licencją. Przed 1 stycznia 2014 roku faktycznie było tak, że osoba, która chciała wykonywać zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami, musiała posiadać wykształcenie wyższe, studia podyplomowe oraz odbyć 6-miesięczne praktyki. Te wymagania prowadziły do uzyskania licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami. Obecnie, aby wykonywać ten zawód, należy prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC odpowiedzialności zawodowej pośredników w obrocie nieruchomościami. Obecnie nie ma już więc państwowych licencji. Pośrednicy posiadają niekiedy odpowiednie certyfikaty wydawane przez stowarzyszenia zawodowe pośredników w obrocie nieruchomościami. Mają one jednak znaczenie wyłącznie prestiżowe i marketingowe.

Obowiązki i zakres działań pośredników w obrocie nieruchomościami

Praca pośrednika w obrocie nieruchomościami polega na odpłatnym wykonywaniu czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów: nabycia lub zbycia praw do nieruchomości; nabycia lub zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu; najmu lub dzierżawy nieruchomości lub ich części; jak również innych umów, których przedmiotem są prawa do nieruchomości lub ich części. Zakres czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami określa umowa pośrednictwa. Umowa wymaga formy pisemnej lub elektronicznej pod rygorem nieważności.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pośredników

Pośrednik w obrocie nieruchomościami podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Jeżeli pośrednik w obrocie nieruchomościami wykonuje czynności przy pomocy innych osób, działających pod jego nadzorem, podlega on również ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone działaniem tych osób.

Dostęp do publicznych rejestrów – uprawnienia pośredników

Pośrednicy posiadają jednak w dalszym ciągu liczne uprawnienia związane z dostępem do publicznych rejestrów w zakresie nieruchomości. Na podstawie umowy pośrednictwa pośrednik może przeglądać księgi wieczyste, kataster nieruchomości, ewidencję sieci uzbrojenia terenu, tabele taksacyjne i mapy taksacyjne, plany miejscowe, studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, rejestry cen nieruchomości, rejestry osób, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa od lokalu oraz prawa odrębnej własności lokalu, ewidencję ludności w zakresie obowiązku meldunkowego oraz świadectwa charakterystyki energetycznej. Pośrednicy mają również prawo do pobierania z tych rejestrów niezbędnych odpowiednio odpisów, wypisów i zaświadczeń.

Ograniczenia i współpraca z prawnikami

Pośrednicy nie udzielają jednak porad prawnych związanych z nieruchomościami znajdującymi się w obrocie. Dlatego po uzyskaniu dokumentów i informacji od pośrednika w obrocie nieruchomościami warto skorzystać z porady adwokata.

Data publikacji: 26 lipiec 2024
Autor: Adwokat Monika Wypych

Rola i wymogi zawodowe pośrednika w obrocie nieruchomościami

4-min
Call Now Button